Orkestre fra Lolland-Falster 1956-71

TIL VENSTRE ORKESTRE MED SEPERATE SIDER.

HERUNDER ØVRIGE:

(I artiklen om orkestrene kan du læse historierne) 

 
  
ANETTE (Bente Carlsen) f. 9. marts 1942.
Blev landskendt som dansktopsangerinde, men bliver her omtalt – både fordi hun lavede nogle pop/rock-indspilninger samt fordi hun i sentresserne boede og optrådte mest på LF. Startede sangkarrieren som mange andre på Solby Scenen. Hun blev engageret med sit eget orkester i Moulin Rouge, Kbh. i 1963. Her var Henning Blegvad restauratør. Han havde i nogle år haft sit eget underholdningsorkester. De var booket til en Sverigesturne med en anden Anette som sangerinde, som imidlertid ikke kunne tage med. Der var lavet dyr PR, så løsningen blev, at Bente Carlsen hurtigt blev hyret og skiftede navn til Anette (Kaye).Hun pladedebuterede samme år, og i 1964 blev det til det et par engelsksprogede skæringer. Tættest på rockmusikken var singlen ”What About Me”, hvor hun blev backet af The Danish Sharks og i 1965, hvor Mogens ’Django’ Petersen (fra The Cliffters) medvirkede på diverse instrumenter, samt Preben Devantier (Bl.a. Steppeulvene) spillede trommer. I perioden foråret 1965 til efteråret 1969 var hun i sommersæsonen fast sangerinde på Søpavillonen, Rødbyhavn, som Henning Blegvad havde overtaget. Derefter fik Anette en længere række dansktophits. Bedst sælgende blev ”Min student fra Uppsala” i 1969, der i april lå nr. 4 på hitlisten. Det musikalske partnerskab blev til ægteskab, og hun hed nu Anette Blegvad.Efter af have afviklet Søpavillonen flyttede de til Spanien, hvor de fortsatte som restauratør- og hyggemusikere. Der kom nogle singler og LP’er fra hende, senest ”Jeg gør hva’ jeg vil” i 1976. Det gjorde hun så. Anette standsede sangerkarrieren i 1977, blev skilt fra Blegvad, bosatte sig igen i Danmark og uddannede sig til socialrådgiver. 
Indspilninger: Udgivelser:
Singler: What About Me Triola TD 219
Let’s Jump the Broomstick Triola TD 219 NTC 30371-2
Johnny is My Guy Triola TD 256
Oh My Honey Guy Triola TD 256
CD:Antologi: Pig(e)tråd. Frost
Antologi: Danske 60’er hits. Triola NTC 30371-2 (2008) 
 
ANYBODY Spillede sept. 1967 i Master Club 
 
BACK OLE Maribo. Deltog i Flower Pops amatørorkesterkonkurrence i juni 1968 i Holeby 
 
BLACK AND BROWN Nakskov 1967
Skibsbyggerlærlingene Jan Kaaber og Bruno Jørgensen udgjorde duoen Black and Brown. De begyndte at spille og synge folkemusik sammen i september 1967. Deres første optræden var til et amatør-talent-show i Reventlowparken. Derefter spillede de for drinks og mad i Go Go Western Saloon på Hotel Marielyst. De blev inviteret til Neümunster i Vesttyskland for at optræde der. Turen frem og tilbage måtte de blaffe, da de næsten ingen penge havde. Efterhånden fik de egentlige engagementer rundt om på LF. Det var bl.a. i popklubber, hvor de fungerede som pausemusik. De stillede op til LF-mesterskabet i Popmusik. Repertoiret var tiden populære protest- og folkesange. De begyndte selv at komponere. De fik en manager, som skaffede dem yderligere jobs, men det var oftest næsten uden betaling. Han fik dem engageret til en optræden i Holbæk. Hyren var på 400,- men drengene måtte stadig blaffe sig frem, samt låne guitarer. Hver onsdag optrådte de i ”Pulterkammeret” i Kinohallen, Nakskov.  
 
HENNING BLEGVAD
Spillede ikke rockmusik, men er her medtaget for sin indflydelse som ’bagmand’ for meget rockmusik. Fra 1959 var Blegvad vibrafonist i Jørgen Ingmann's Kvintet. I 1960 blev han indspilningschef for Mørks Musikforlag. Her medvirkede han som arrangør m.m. ved indspilninger med bl.a. The Danish Sharks, Tommy og Helle Wilke. Optrådte solo på hammondorgel med loungemusik. Havde sporadisk Henning Blegvad Orkester (I slutningen af 1964 på turne i Sverige med Jahn Jensen og Gert Rostock (ex. The Flintones). Som soloakkompagnatør eller med sit orkester backede han sin kone Anette (Blegvad) til en længere række tv- samt radiooptrædender. I foråret 1966 købte han – efter sigende som den første i Danmark – det nyeste Hammondorgel model X med Leslie-højtalere. Han åbnede sammen med kompagnonen og Paul Verliss Hotel Faxe Ladeplads og de arrangerede weekendophold her. Busrejser fra Lolland-Falster med spisning, underholdning og overnatning. I januar 1967 købte han og Paul Verliss restaurant Maritim i København. Samtidig ville de afhænde Moulin Rouge i Vanløse samt Hotel Faxe Ladeplads. I september 1968 realiserede han sine planer om at lede et poporkester med enkelte rocknumre på repertoiret. Ansporet af sine evner som organist samt rockorkestrenes brug af hammondorgel dannede han The Bloodhounds. Restauratør af Søpavillonen, Rødbyhavn i 1965-1969. Da han standsede i Rødbyhavn, var det med en udtalelse om, at han håbede, at han havde bidraget til at gøre Sydlolland til Lolland-Falsters førende forlystelsessted. Han blev gift med sangerinden Anette og de bosatte sig i Spanien – igen som restauratør og musiker. Er nu bosat i Filippinerne. 
 
BLOODHOUNDS
København/Rødbyhavn. 1968
Orgel: Henning Blegvad
Bas: Gert Rostock
Svend Erik Nørregård
Ole Benndorf
Bloodhounds var et orkester, der akkompagnerede Anette (Blegvad) samt spillede lidt blødere rock. De optrådte kun enkelte gange i den konstellation (Flower Pop) og vel mest interessant på grund af besætningen. Disse korthårede, lidt ældre herrer var lidt malplaceret foran et teenagepublikum. Henning Blegvad var allerede et etableret navn i den dansk musikbranche og Gert Rostock var på vej til at blive det. 
 
BLUE MOON Maribo. ”De fem unge, der udgør orkesteret fra Maribo spillede rock musik” (1960) 
 
BLUES IMPRESSION ? Deltog i LF-mesterskabet i beat 1968 
 
THE BOX Nykøbing F. 1968. Deltog i LF i Pop 1968 
 
BUTTERCUPS
Nykøbing. 1972-78
Guitar, sang: Peter Dack
Keyboard: Søren Houmand Nielsen
Trommer: Ib Baltzer Hansen/Rasmus Romme
Bas: Eddy Rasmussen
The Buttercups blev samlingssted for en del lokale rockmusikere i tiden efter 1970, herunder også Per Gerner. Peter Dack havde spillet med The Daydreamers, Rasmus Romme med Love Reflection. Eddy Rasmussen fra Dynamite Group. Nogle fortsatte i Lomose Band. 
 
THE CANDLES
Nyk.F.
1962-
Klaver: Benny Kørup
Bas: Flemming Pedersen
Tenorsaxofon: Arne Kørup
Guitar: Poul Gøl
Trommer: Klaus Pajor
Startede i foråret 1962 med Poul Mortensen i besætningen, men han blev syg og tog sig derefter af orkesterets booking,m.m. De spillede da mest underholdningsmusik, men ville følge med tiden, og begyndte at spille en del pigtrådsnumre, da de optrådte 1964. De spillede en del på LF og kunne spille andre steder, end til popbal. Var fast engageret i Bangs Have i slutningen af 1965.I starten af 1966 blev de til Kørups Kvartet, der spillede mest underholdningsmusik og schlagere. Bl.a. med søskende Annie Joan og dennes bror Poul Mortensen. Klaus Pajor spillede også i Kurt Rossners . 
 
THE BLUE CARBUNCLE
Nyk.
Et orkester, der spillede pop og rock’n’roll. Var aktive i 1963.
 
THE CAREFREES
Hillested
1968
Flemming Hjortestrand
John Jensen
Tommy Andersen
Flemming Hansen
Mogens Hansen
Flemming Hansen var initiativtager til Hillested Popklub, så det var meget naturligt at The Carefrees blev husorkester i klubben. 
 
THE CARGOS
Nakskov
1963-64
Sang: Bjarne Hansen
Guitar: Flemming Juhl
Guitar: ? (fra Fejø)
Trommer: Jørgen Petersen
Deltog i Nakskovmesterskabet i pigtrådsmusik 1965
Jørgen Petersen kom fra The Noisy Boys og fortsatte siden i The Clouds, Bjarne Hansen er storebror til Benni Hansen fra Heaven. 
 
THE CLOUDS
Nakskov
1964-65
Guitar/sang: Jørgen Nielsen
Singleguitar: Niels Erik Olsen
Trommer: Jørgen Petersen
Bas: Peter Frederiksen
Jørgen Petersen kom fra The Cargos og fortsatte i Inspiration. Niels Erik Olsen kom fra The Buffalos. Deltog i LF-mesterskabet i beatmusik d. 30.okt. 1966. 
 
CONTACT HIGH
Holeby/Rødbyhavn
1968-69
Guitar: Niels ´Niller´ Svensson
Orgel: Michael Olsen
Bas, vokal: Johnny Jensen
Trommer: Lars B.S. Rasmussen
Guitar: Claus ´Lasse´ Hellgren Larsen
Kortlivet 'løst' orkester, der spillede progressiv blues-rock og psychedelic. Niller og Michael kom fra X-Rays, Lars og Claus og Johnny havde spillet i Father McChinn's.
I oktober 1968 begyndte de at øve. Allerede d. 3. november deltog de i LF-mesterskabet i beat.
I Flower Pop's medlemsblad blev de omtalt som "meget lovende" og "de er blevet spået en meget stor fremtid". De fik en del lokale engagementer i Flower Pop, på Søpavilionen samt i ungdomsklubberne.
Lasse forlod gruppen til fordel for en ledig plads som guitarist i Nykøbingorkesteret Molly and the her Poisoned Roses. Contact High deltog i LF-mesterskabet i beat 3.11.1968. De deltog i en konkurrence i Spiren, Taastrup i april 1969 med orkestre fra hele landet og opnåede her placering som det bedste provinsorkester. Lars, Johnny, Michael og Niller var med til at starte Cannery Row.
 
DAYDREAMERS
Maribo
1967
Preben Madsen
Flemming Madsen
Erik With
Lasse Hansen
Gruppen samledes i begyndelsen af 1967 med brødrene Preben og Flemming som omdrejningspunkt. De fik engagementer på LF samt Sydsjælland. Spillede bl.a. i Flower Pop, hvor de deltog i konkurrencen for lokale amatørorkestre i juni 1968. Daydreamers omgrupperede og på et tidspunkt kom engelske Peter Dack med. De øvede i Madsenfamiliens linealfabrik på Skibevejen. Men da familen flyttede blev gruppen opløst. Preben Madsen kom dog senere tilbage, og sammen med Dack, John Sklander, Rasmus Romme øvede de hos Sklander's. Dette band blev dog også opløst før de fik navn. Preben Madsen spillede siden i Tjøki Trio og siden Spotlights, Dack og Romme i The Buttercups, Sklander i Blue Sky.
 
DE TRE JOJER
Stubbekøbing
Var tilmeldt DM i pop d. 3.3.1968, men dukkede ikke op.
 
DOUBLE DUTCH
Maribo
1969
Medvirkede i Taastrup Ungdomsklubs beatstævne 19. april 1969.
 
THE DUKES
Toreby
1966-67
[Foto fra venstre:]
Bas: Per Johnson
Trommer: Flemming Eriksen
Singleguitar: Leif Frederiksen
Rytmeguitar: Poul Henning Hansen

Leif Frederiksen havde fået lidt musikundervisning, og da han havde købt en elektrisk guitar fandt han sammen med de øvrige på Toreby Centralskolen The Dukes opstod og varede et års tid. De nåede at spille et beskedent antal jobs i Toreby Ungdomsklub og til nogle ungdomsgilder. Leif Frederiksen fortsatte derefter i The Fiddlers. 

EL HALCOTS Nakskov.
Deltog i Nakskovmesterskabet i pigtråd 1965.
 
THE FIRELIGHTERS.
Nakskov.
Deltog i Nakskovmesterskabet i pigtråd 1965.
 
THE FLINTSTONES
Nykøbing F.
Trommer: Kurt Rasmussen
Rytmeguitar,sang: Viggo Larsen
Bas: Henning Buxbom
?
Deltog i LF i beat d. 31. okt.1965, Pop Grand Prix 1966, Vordingborg og LF i beatmusik d. 30.okt. 1966 i Nakskov. LF i pop 1967, Bøffen 1967. Havde i påsken 1967 ”Debut med 5 mands besætning”. Kurt Rasmussen spiller nu i Hi Heel Sneakers. 
 
GIRAFFENS BEN
Guldborg
Orgel: Jesper Rasmussen
Singleguitar: Jens Rasmussen
Bas: Steen Jørgensen
Trommer: Per Topp Nielsen
De fleste af medlemmerne begyndte at spille i 1968, men først i løbet af 1970 blev Giraffens Ben dannet. "Vi skulle finde et utradtionelt
navn. Engelske navne på poporkestre er gammeldags, vi ville have et navn, der bliver lagt mærke til" fortæller Jesper Rasmussen. Han, Steen Jørgensen og Jens Rasmussen havde i en periode forsøgt som trio. De mødtes med Per Topp Nielsen og forsøgte at finde en god sanger. 
 
THOMAS GRUE (MADSEN) 15.04.1952 – 19.09.2010
Grue satte i 1970'erne sit præg på dansk rock på plader og på spillesteder med landskendte orkestre og solister. Som guitarist regnes han for at høre til periodens elite. Han voksede op på Søllested-egnen, hvor han begyndte at spille guitar i slutningen af 60’erne. Spillede med forskellige musikere på egnen, hvor han mødte Stig Møller (Steppeulvene mm) som havde sommerhus her. Flyttede til København i 1971 og var først fast tilknyttet Starfuckers, og blev siden professionel musiker og sideman for Kim Larsen og flere andre. F.eks. Sunshine, som optrådte med Clausen & Petersen. Han var fast medlem af Røde Mor og medvirkede i deres revy ”Hjemlig Hygge”, som blev opført i København i sommeren 1976 samt på Skandinaviens-turné i slutningen af 1976. Fast medlem hos C.V.Jørgensen 1977-78 samt Frede Fup. Løsere tilknyttet mange andre bands. Turnerede meget i hele Nordeuropa. Var i USA og indspille 'Yankeedrengene' med Kim Larsen. Hvis en musikers store drøm er at medvirke på så mange pladeindspilninger og spille så mange jobs som muligt, så er drømmen gået i opfyldelse for Thomas Grue, når man ser på hans krediterede sessions. 
 
HEADSTONE LANE
Tvede
1970
Singleguitar:Gert Vincent Hansen
Rytmeguitar: Thomas Grue Madsen
Basguitar: Ernst Rosenbaum
Gutterne begyndte i efteråret 1970 af øve tre gange om ugen i et nedlagt mejeri. "Gruppens lydside er først og fremmest et sydende og gyngende hav af voldsomme soli. Det er fed kvalitetsblues med solidt rock. Headstone tilstræber 90 procent af numrene er selvkomponerede. De ønsker deres helt egen progressive stil" NyD  
 
HERBERT SPENCER’S GROUP
Maribo
1968
Bas: Per Christoffersen
Leadguitar: Preben Madsen
Rytmeguitar: Flemming Madsen
Trommer: Lasse Hansen.
 
Guitar-brødrene kom fra The Daydreamers. Optrædender: Flower Pop, Gear Club. Omtalt i Børge 21/67
 
  
the hot potatoes swingers
Rørbæk Skole, 1964
Et skoleorkester bestående af Søren Hillerup (elev fra skolen) samt elever fra Maribo Gymnasium. Orkesteret havde en besætning på 5-10. Spillede kun til lukkede arrangementer på skoler. 
  
THE JAYBIRDS
Per Larsen
-var husorkester i The Cadillacs Fan/Pop-klub i 1967. Spillede for sidste gang som solister til en beatkonkurrence arrangeret af Cadillac Club d. 27.oktober 1967.
 
KANNIBALERNE
Deltog i LF i beat d. 31.okt. 1965
 
THE KNIGHTS
Nyk. F. 1965-67
Var det første orkester, som Ole Mortensen (O.M. Music) begyndte at booke. Deltog i LF i beat d. 31.okt.1965 samt året efter d. 30. okt.
 
THE LAWLESS
Sang: Tommy Jensen
Trommer: Mogens B.Dahlstrøm
Bas: Alan Przybiak
Rytmeguitar: Iver Christiansen
Singleguitar: Eigil Iversen
De lovløse? Blev først kendt, da de spillede i Kino, Nyk.F. i maj 1964. 15 min. før hver forestilling af ungdomsfilmen ”Some People” samt ekstranumre til eftermiddagsforestillingen om søndagen. Lanceringen af filmen blev i mange byer herhjemme kædet sammen med et lokalt pigtrådsorkester optrådte, for at sætte de unge ”i den rigtige pigtrådsstemning”. Senere samme måned spillede de i Hotel Baltic til et arrangement af SOS.
 
THE LIBYELESS
Østofte
”Ligeledes godkendtes en ansøgning fra pigtrådsorkesteret The Libyeless der ønsker at benytte et skolelokale til træning” (Lo 13.11.68)
 
LILLE PALLE (Andersen) f. 19.09.42
Hele Danmarks fællessanger med harmonika og godt humør er ikke født på LF, men i sine helt unge dage snørede Lille Palle sine rock’n’roll-sko i Guldborgsundsområdet. Hans fortid som rockmusiker er nok ukendt for de fleste, men som teenager spillede han også, som den eneste herhjemme, rock på harmonika og sang som Palle ”Rock” Andersen. Han startede i Damhuskroen, Kbh. i 1954. Han måtte have en polititilladelse for at optræde som 11-12-årig. Lærte også tidligt at spille trommer. Hans bror Bjørn Andersen var dengang leder af ’De vilde engle’. Han optrådte derefter på Københavnerkroen og på rock’n’roll-spillestederne. Han spillede opvarmning til Tommy Steele’s Enghavekoncert i Kbh. i 1957. Spillede i en periode med Søren Prom (guitar) under navnet ”Two Rhythm Stars”. De indspillede et par sange i Ankerfonstudiet på Gl. Kongevej, Kbh. Debuterede i 1959 som professionel musiker. Flyttede herefter til Nyk. F. I 1960 medvirkede han i Nykøbing F.-revyen, og optrådte ofte på Guldborgsund-Pavillonen, som blev drevet af hans morbror. Han flyttede tilbage til København, spillede trommer i nogle orkestre, for derefter i 1967 at blive fast engageret i Bakkens Hvile, og efterhånden blive den folkelige Lille Palle, som vi nu kender.
Ninety-Nine Ways samt Københavnerrock er inkluderet på CD-sættet: Dansk Rock 50 år. UMD 1709066. 
 
LOFA-Band
Orkesteret spillede til enkelte offentlige fester i 1957. Efter annoncerne at dømme var det rock'n'roll. Pga. navnet må det være lokalt. Desværre har det ikke været muligt, at finde flere oplysninger.
 
THE MADEWOOD FOLKS(INGERS)
Nakskov
1966-68
(fra venstre:)
Guitar/sang: Jørgen Petersen
Sang: Else Lundt
Bas/sang: Alfred Date
Guitar/banjo/sang: Birger Djurhuus
Et orkester bestående af to elever samt to lærere fra Madeskovskolen. Lundt underviste i engelsk og Djurhuus i: (rigtig gættet) musik. Drevet af den fælles interesse for den nye folkemusik fik de stablet et skoleorkester på benene. Det spillede i starten mest til fester på Madeskovskolen, men optrådte efterhånden også til popballer og spillede ved enkelte lejligheder uden for LF. ”Den fik alt, hvad trommehinder kunne holde til af ”Verdens uheldigste mand” , ”Hully Gully” og hele rækken af det, der er hit lige nu…trommer og bækkener blev mørbanket og stemmerne prøvet, til de billedlig talt hang i trevler ud af halsen. De havde det dejligt, og det var dejligt at se, nogen gider give dem chancen for at udfolde sig” (Lol.) "The Madewood Folks" leverede god popmusik" (NyD)
 
MICK AND HIS TOYS
1967
Guldborg
Deltog i DM i pop d. 3.3.1968, hvor "de var dagens mest nervøse orkester. I løbet af gruppens et-årige levetid har de kun optrådt offentligt ti gange og publikum i Holeby er det største, de nogensinde har stået over for". 
 
MIX MAKERS
Maribo
Elo Lindhardtsen
Anne Refshauge
Søren Hillerup
Leif Knudsen
Gunnar Brønholdt
Orkesteret udsprang fra Maribo Gymnasium. Var mest et dansktoporkester med sangerinde, men havde enkelte pop- og rocknumre på repertoiret. De spillede mest på danserestauranter, og fik en chance for et gennembrud, da de blev hyret som ’vikarer’ for Ejvind Brecks kvartet med Sys Gregers i Pariserklubben, København. 
 
Karen Mortensen (Ann Jones)
Karen var en dygtig lokal sangerinde. Hun blev i starten mest kendt som solist i nogle underholdningsorkestre. Først i 1966 som 'Annie Joan' og siden i 1969: ”Den 17-årige Ann Jones er fra Nykøbing Falster, og hun har fået en sådan succes, at hun i løbet af kort tid skal prøve-indspille en grammofonplade for Triola og med det talent, hun er i besiddelse af, ventes hun allerede til efteråret at opnå en betydelig topplacering”.
Optrådte med Arne Kørups orkester. I slutningen af 1969 var hun hovedkraft i Cabaret Novelle, som optrådte med Savoy-kvintetten samt andre musikere. Med Gunnar Myssens orkester optrådte hun i Julies Hjørne med en kombineret kabaret og dansemusikaften, som siden flyttede til Hotel Baltic. Hun fortsatte siden i orkesteret Hos Anna, fik sammen med jazzmusikeren Jens Winther datteren Malene Mortensen, som efter Karen Mortensens død er blevet en international anerkendt sangerinde.
 
THE NEW DAY
Maribo. 1969
Guitar: Frede Nielsen
Sang: Gerd Refshauge
Sang: Lone Hansen
Bas, keyboard: Elo 'Luffe' Lindhardsen
Singleguitar: Søren Amnitsbøll
Trommer: Steen Bonke Jørgensen
Tekster: Palle Juul Holm
Lys: John Sklander
Frede Nielsen, Steen Bonke Jørgensen og Lone Hansen havde tidligere spillet med forskellige lokale orkestre, senest i Dissonanserne. John Sklander kom fra bl.a. (Sound of) Servants. The New Day var et avanceret og eksperimenterende orkester, der kun eksisterede i foråret 1969. Steen Bonke Jørgensen og Frede Nielsen lavede musikken og Palle Juul Holm teksterne.
Lindhardsen blev orkesterleder for bl.a. sin hustru Lene Siel.
Frede Nielsen spillede siden folkemusik. Efter et ophold i Jylland blev han primus motor i Højreby Spillemandslaug. Omtale LO 26.3.69
 
NOISY BOYS
Nakskov
1963-64
Guitar: Niels Erik Olsen
Trommer: Jørgen Petersen
Klaver: Jens Otto Jensen
Kontrabas: Jens Lauritzen
Spillede mest swing-jazz, men var et debutorkester for nogle af Nakskovs markante musikere. Jørgen Petersen fortsatte i Cargos og siden spillede han igen med Niels Erik Olsen i The Clouds.
 
THE OUTLAWS
Rødby
1964
Ingen af medlemmerne havde tidligere spillet før, og de fik en barsk omtale i forbindelse med deres debut i Rødby Musikskole d. 20. juni 1964. Det tog imidlertid ikke modet fra dem. Deres publikum morede sig, og de høstede nogle erfaringer, som de tog med i deres nye orkester The Hangmen.
 
THE (B)OX
Nyk.
Deltog i DM i pop d. 3.3. 1968
 
PALLE
Dannemare
1969
"Desuden optrådte også Lollands nye folkesangerhåb "Palle" med et skønsomt udvalg af Povl Dissing- og Freddy Fræk-sange" Skrev LT efter en optræden i Maribo Hallen. Palle Sørensen spillede populære danske og engelske folk-sange, der kunne bruges i pauserne i rockmusikken. Bl.a. også i Gear Club og i Forsamlingsbygningen. Han spillede guitar og blev nu og da akkompagneret af klassekammaraten Claus H. Larsen fra Molly.
 
THE REATLES
Nakskov
Bas: Alfred Date
Singleguitar:Jens Larsen
Trommer: Jim Rasmussen
Rytmeguitar: Finn Hugger
Gruppen opstod af medlemmer fra The Hands. Deltog i Nakskovmesterskabet 1965.
 
RHYTHM SOUND COMBO
Sakskøbing
Spillede på Søpavillonen i august 1968
 
SAKI MENTION
Nakskov?
Spillede d. 30.marts i Star Pop
 
 
THE SMALL ONES
Sakskøbing
Carsten Laulund og Claus Bache var venner med interesse for musik. ”Vi havde gået til guitarspil, kunne det meste af Politikens ’Spil med becifringer’, da dagsordenen med ét blev ændret af The Beatles. Det føltes meget sjovere at spille elektrisk guitar”.  Duoen spillede første betalte job i Sakskøbing Roklub, og kort efter fik de Arne Karlsson med på trommer, og de kaldte sig The Small Ones. ”Vi var ca. 14 år og blev kaldt Lolland-Falsters svar på The Lollipops. Vi lavede vores små ”børne-stunts” a 20 minutter til de voksnes popballer iført sorte nappabukser og knaldrøde skjorter”. De indgik i 1966-67 i den 2. udgave af The Tormentors.
 
THE SNAKES
Nyk. F
1964
Forløberen for Johnny & his Snakes
 
SOCIAL RAPE
Deltog i Beatshow’et i Nakskov juni 1969
 
SOUND 66
Trommer: Kurt Rasmussen
Enkelte medlemmer fra tidligere LF-grupper. Kurt Rasmussen kom fra The Rangers. Vandt LF-mesterskabet i Beat 1967. Det gav en længere række engagementer på især Sjælland i starten af 1968. Rasmussen fortsatte i Flintstones, m.m.
 
STAR MOVERS
Deltog i LF i pop 1967.  
Omtale: Børge 3/67
 
THE TIGERS
”4-mands orkesteret The Tigers var bygget op på tre elektriske guitarer og en tromme, og de gjorde sig egentlig mest bemærket ved i aparte bevægelser i takt til musikken og en øredøvende larm” (NyD 09.09.63) omtale af talentkonkurrence i Gadekæret, Marielyst.
 
TIL LYKKE (And His Swinging Hotdogs)
Maribo
1968
fra venstre:
Bas: Jørgen Ram Pedersen
Blæsere: Steen Felter
Single- og rytmeguitar: Frede Nielsen
Klaver: Niels Brønholt
Trommer: Knud Erik Larsen
Spillede dansemusik, men også rock…”Da Gunnar Brønholt, der er organiststuderende og bl.a. leder gymnasiekoret i Maribo i sin tid dannede det orkester, der skulle blive grundlaget for Mix Makers og Til Lykkes orkester havde han svært ved at finde et passende navn. Tilfældigvis lå der et sted, hvor de allerførste gang skulle spille, et gammelt skilt lydende ”Til Lykke”, og det navn enedes man så hurtigt om at tage til sig. Da kvintetten skulle dannes manglede man en bassist og Jørgen Pedersen lærte sig at spille i løbet af to måneder. Til Lykkes repertoire er stærkt præget af den nyere beatprægede musik” (LO 8.4.68) Frede Nielsen, der tidligere havde spillet rock med bl.a. The Servants husker: "Vi spillede populær musik, og fik fast engagement i Bangs Have".  

TJU BANG BLUES BAND. Rødby. Deltog i Taastrup Rødby.Kommunale.ungdomsklub Spirens beatstævne 19. april 1969 og fik en respektabel 14.plads (ud af 33 orkestre).

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Claus Hellgren Larsen  | Hellgren2@gmail.com